시카고의 "Hard To Say I'm Sorry" - 명곡의 탄생과 그 발자취
탄생 배경
"Hard To Say I'm Sorry"는 미국의 록 밴드 시카고(Chicago)가 1982년 발표한 곡입니다. 밴드의 13번째 정규 앨범이자 4번째 워너 브라더스 레코드 앨범인 'Chicago 16'에 수록되었습니다.
이 곡은 베이시스트 겸 보컬인 피터 세테라(Peter Cetera)와 앨범 프로듀서인 데이비드 포스터(David Foster)가 함께 작곡했습니다. 원래는 미국 컨트리 가수 케니 로저스(Kenny Rogers)를 위해 만들어진 곡이었지만, 여러가지 사정으로 시카고가 부르게 되었다고 전해집니다.
음악적 특징
"Hard To Say I'm Sorry"는 시카고의 전성기 사운드를 대표하는 곡으로, 아름다운 발라드와 웅장한 록 사운드가 어우러진 곡입니다. 피터 세테라의 부드러운 목소리와 데이비드 포스터의 풍성한 오케스트레이션이 조화를 이루며 애절한 감성을 극대화합니다.
가수의 목소리
"Hard To Say I'm Sorry"는 피터 세테라가 리드 보컬을 맡았습니다. 피터 세테라는 시카고의 전성기를 이끈 핵심 멤버로, 감미로운 목소리와 뛰어난 가창력으로 많은 사랑을 받았습니다. 그의 섬세하고 부드러운 목소리는 "Hard To Say I'm Sorry"의 애절한 분위기를 완벽하게 표현해내며, 곡의 매력을 한층 더했습니다.
엄청난 인기와 상업적 성공
"Hard To Say I'm Sorry"는 1982년 5월 16일 앨범과 함께 싱글로 발매되자마자 전 세계적인 인기를 얻었습니다.
- 빌보드 핫 100 차트 2주 연속 1위: 1982년 9월 11일부터 9월 18일까지 2주 동안 미국 빌보드 핫 100 차트 1위를 차지하며 시카고의 두 번째 1위 곡이 되었습니다.
- 빌보드 어덜트 컨템포러리 차트 1위: 빌보드 어덜트 컨템포러리 차트에서도 1위를 차지하며 폭넓은 연령층의 사랑을 받았습니다.
- 전 세계 차트 석권: 미국뿐 아니라 캐나다, 아일랜드, 이탈리아, 스위스 등 여러 국가에서 차트 1위를 기록하며 세계적인 히트곡으로 자리매김했습니다.
- 골드 레코드 인증: 미국 음반 산업 협회(RIAA)로부터 50만 장 이상의 판매량을 인정받아 골드 레코드 인증을 받았습니다.
- 그래미 어워드 후보: 제25회 그래미 어워드에서 '최우수 팝 보컬 퍼포먼스 듀오/그룹' 부문 후보에 올랐습니다.
영화와 드라마에 삽입된 명곡
"Hard To Say I'm Sorry"는 영화 '여름 연인들 (Summer Lovers)'의 주제곡으로 사용되어 더욱 큰 인기를 얻었습니다. 영화의 낭만적인 분위기와 곡의 애절한 감성이 잘 어우러져 영화의 감동을 배가시켰습니다.
이 외에도 영화 '서른살까지27살(27 Dresses)', 드라마 '글리(Glee)', '더 라스트 맨 온 어스(The Last Man on Earth)' 등 다양한 작품에 삽입되어 꾸준히 사랑받고 있습니다.
오랜 시간 사랑받는 명곡
"Hard To Say I'm Sorry"는 발매된 지 40년이 넘었지만 여전히 많은 사람들에게 사랑받는 명곡입니다. 시카고의 대표곡이자 1980년대를 대표하는 발라드 곡으로, 세대를 초월하여 사랑받는 팝 음악의 클래식으로 자리 잡았습니다.
결론적으로, "Hard To Say I'm Sorry"는 피터 세테라와 데이비드 포스터의 천재성이 빛나는 곡으로, 시카고의 음악적 역량을 집대성한 명곡이라고 할 수 있습니다. 아름다운 선율, 애절한 가사, 그리고 피터 세테라의 감미로운 목소리가 어우러져 전 세계 음악 팬들을 사로잡았고, 40년이 지난 지금까지도 사랑받는 불멸의 명곡으로 남았습니다.
"Hard To Say I'm Sorry" 후반부에는 "Get Away" 라는 완전 생뚱 맞은 서로가 서로에게 어울리지 않는 곡이
부록처럼 붙어 전개 됩니다.
1. "Get Away" 파트가 만들어진 이유
"Get Away" 파트는 시카고의 드러머 대니 세라핀과 프로듀서 데이비드 포스터가 공동 작곡한 것으로, "Hard To Say I'm Sorry"와는 별개로 만들어진 곡이었습니다. 이 파트가 추가된 배경에는 몇 가지 추측과 이야기가 있습니다.
- 앨범의 다양성 확보: 당시 시카고는 록 밴드로서의 정체성과 팝적인 성공 사이에서 고민이 많았습니다. "Hard To Say I'm Sorry"는 아름다운 발라드 곡이지만, 앨범 전체의 균형을 위해 강렬한 록 사운드가 필요했을 수 있습니다. "Get Away"는 이러한 밴드의 고민을 해결해주는 역할을 했을 것으로 추측됩니다.
- 데이비드 포스터의 실험 정신: 당시 데이비드 포스터는 획기적이고 새로운 사운드를 추구하는 프로듀서로 유명했습니다. "Get Away" 파트는 그의 실험 정신이 반영된 결과라고 볼 수 있습니다. 두 가지 다른 스타일의 곡을 결합하여 독특한 효과를 만들어내고자 했던 그의 의도가 담겨있을 것입니다.
- 방송 시간 제약: 당시 라디오 방송에서는 곡의 길이가 3분을 넘지 않는 것이 일반적이었습니다. "Hard To Say I'm Sorry"는 원래 5분에 가까운 곡이었기 때문에, 방송을 위해서는 곡을 줄여야 했습니다. "Get Away" 파트는 곡의 길이를 줄이는 과정에서 자연스럽게 추가되었을 가능성도 있습니다.
2. 엇갈리는 평가의 이유
"Get Away" 파트는 "Hard To Say I'm Sorry"의 일부로 자리 잡았지만, 여전히 많은 사람들에게 호불호가 갈리는 부분입니다. 그 이유는 다음과 같습니다.
- 이질적인 분위기: "Hard To Say I'm Sorry"는 애절하고 감성적인 발라드 곡인 반면, "Get Away"는 강렬하고 빠른 템포의 록 사운드를 가지고 있습니다. 두 파트는 음악적 스타일, 분위기, 가사 내용 등이 완전히 다르기 때문에, 일부 청취자들은 이질적으로 느끼거나 곡의 흐름을 방해한다고 생각할 수 있습니다.
- "Hard To Say I'm Sorry"와의 연관성 부족: 두 파트가 자연스럽게 연결되지 않고, 마치 별개의 곡을 억지로 이어 붙인 듯한 느낌을 주는 것도 평가가 엇갈리는 이유 중 하나입니다. 특히, 가사 내용에 있어서도 두 파트 간의 연관성을 찾기 어렵습니다.
- 개인의 취향: 음악에 대한 평가는 주관적일 수밖에 없습니다. "Hard To Say I'm Sorry"의 애절한 발라드 사운드를 좋아하는 사람들은 "Get Away" 파트의 강렬한 록 사운드를 거부감을 느낄 수 있습니다. 반대로, 록 음악을 좋아하는 사람들은 "Get Away" 파트를 곡의 하이라이트로 생각하며 긍정적으로 평가할 수 있습니다.
3. "Get Away" 파트의 의미
엇갈리는 평가에도 불구하고 "Get Away" 파트는 "Hard To Say I'm Sorry"의 독특한 매력을 더하는 요소로 작용하기도 합니다.
- 예측 불가능한 전개: "Get Away" 파트는 곡의 전개를 예측 불가능하게 만들어 청취자들에게 신선한 충격을 줍니다. 잔잔한 발라드로 흘러가던 곡이 갑자기 강렬한 록 사운드로 변하면서 극적인 반전을 선사합니다.
- 감정의 고조: "Get Away" 파트의 강렬한 사운드는 "Hard To Say I'm Sorry"에서 표현된 슬픔과 후회의 감정을 더욱 격정적으로 고조시키는 역할을 합니다.
- 시카고의 음악적 스펙트럼: "Get Away" 파트는 시카고가 발라드뿐 아니라 록 음악에도 능하다는 것을 보여주는 증거입니다. 이 파트를 통해 시카고는 자신들의 폭넓은 음악적 스펙트럼을 드러냈습니다.
결론
"Hard To Say I'm Sorry"의 "Get Away" 파트는 밴드의 정체성, 프로듀서의 실험 정신, 당시의 음악적 트렌드 등이 복합적으로 작용한 결과물입니다. 이질적인 분위기와 갑작스러운 전개로 인해 평가가 엇갈리지만, 곡에 독특한 매력과 극적인 효과를 더하는 요소로 작용하기도 합니다.
결국 "Get Away" 파트에 대한 평가는 개인의 음악적 취향에 따라 달라질 수 있습니다. 중요한 것은 이 파트가 "Hard To Say I'm Sorry"를 더욱 특별하고 기억에 남는 곡으로 만드는 데 기여했다는 것입니다. 40년이 지난 지금까지도 이 곡이 사랑받고, "Get Away" 파트가 여전히 화제가 되는 이유가 바로 여기에 있습니다.
하지만 오래 듣고 또 듣다 보니 결국엔 이 노래는 시대를 너무 앞선 곡이었나 싶네요. 지금에서야 어떤 분위기인지 생각하고
또 다른 느낌의 강렬함을 느낄 수 있으니 말이죠. 라디오에서 들을때 거의 생략되는 경우가 많은 데 이젠 없으면 허전합니다.
유튜브에서 이 파트가 들어간 뮤직비디오가 거의 없어 음질은 좋지 않지만 어떤 기분이었을지 느껴보세요.
가사와 해석입니다. Get away 포함
Chicago - Hard To Say I'm Sorry
(Verse 1)
Everybody needs a little time away 모두가 약간의 떨어져 있는 시간이 필요해
I heard her say 나는 그녀가 말하는 것을 들었어
From each other 서로로부터
Even lovers need a holiday 연인들조차도 휴일이 필요해
Far away 멀리 떨어져
From each other 서로로부터
(Chorus)
Hold me now 지금 나를 안아줘
It's hard for me to say I'm sorry 내가 미안하다고 말하기는 어려워
I just want you to stay 나는 단지 네가 머물러주기를 바래
(Verse 2)
After all that we've been through 우리가 함께 겪은 모든 일들 후에
I will make it up to you 내가 너에게 그것을 보상할게
I promise to 약속할게
And after all that's been said and done 그리고 모든 것이 말해지고 행해진 후에
You're just the part of me I can't let go 너는 내가 놓을 수 없는 나의 일부야
(Chorus)
Hold me now 지금 나를 안아줘
It's hard for me to say I'm sorry 내가 미안하다고 말하기는 어려워
I just want you to stay 나는 단지 네가 머물러주기를 바라
(Bridge)
And after all that we've been through 그리고 우리가 함께 겪은 모든 일들 후에
I will make it up to you 내가 너에게 그것을 보상할게
I promise to 약속할게
And after all that's been said and done 그리고 모든 것이 말해지고 행해진 후에
You're just the part of me I can't let go 너는 내가 놓을 수 없는 나의 일부야
(Guitar solo) (기타 솔로)
(Chorus)
Hold me now 지금 나를 안아줘
It's hard for me to say I'm sorry 내가 미안하다고 말하기는 어려워
I just want you to stay 나는 단지 네가 머물러주기를 바래
(Outro)
Ooh, I just want you to know 오, 나는 단지 네가 알아주기를 바래
Ooh, I just want you to stay, oh 오, 나는 단지 네가 머물러주기를 바래
Hold me now (I really want to tell you I'm sorry) 지금 나를 안아줘 (나는 정말로 너에게 미안하다고 말하고 싶어)
It's hard for me to say I'm sorry (I could never let you go) 내가 미안하다고 말하기는 어려워 (나는 절대로 너를 보낼 수 없어) I just want you to stay (After all that we've been through) 나는 단지 네가 머물러주기를 바래 (우리가 함께 겪은 모든 일들 후에) Ooh, I just want you to know (I will make it up to you) 오, 나는 단지 네가 알아주기를 바래 (내가 너에게 그것을 보상할게)
It's hard for me to say I'm sorry (I promise to) 내가 미안하다고 말하기는 어려워 (약속할게)
I just want you to stay 나는 단지 네가 머물러주기를 바래
You're just a part of me I can't let go 너는 내가 놓을 수 없는 나의 일부야
It's hard for me to say I'm sorry 내가 미안하다고 말하기는 어려워
I just want you to stay 나는 단지 네가 머물러주기를 바라
Ooh, I just want you to know 오, 나는 단지 네가 알아주기를 바라
Get away
When we get there 우리가 그곳에 도착하면
gonna jump in the air 공중으로 뛸 거야
No one'll see us 아무도 우릴 보지 못할 거야
'cause there's nobody there 왜냐면 그곳엔 아무도 없으니까
After all, you know we really don't care 결국, 알다시피 우린 정말로 신경 쓰지 않아
Hold on, I'm gonna take you there 기다려, 내가 널 그곳으로 데려갈게
시카고, Hard To Say I'm Sorry, Get Away, 1982, Chicago 16, 피터 세테라, 데이비드 포스터, 케니 로저스, 발라드, 록, 록 사운드, 오케스트레이션, 빌보드 핫 100, 1위, 어덜트 컨템포러리, 그래미, Summer Lovers, 27 Dresses, Glee, The Last Man on Earth, 대니 세라핀, 앨범 다양성, 실험 정신, 방송 시간 제약, 이질적 분위기, 예측 불가능, 감정 고조, 음악적 스펙트럼, 재평가, 불멸의 명곡
Chicago's "Hard To Say I'm Sorry" - The Birth and Legacy of a Masterpiece
Background
"Hard To Say I'm Sorry" is a song released in 1982 by the American rock band Chicago. It was included on their 13th studio album and 4th Warner Bros. Records album, 'Chicago 16.'
The song was co-written by bassist and vocalist Peter Cetera and the album's producer, David Foster. It was originally intended for American country singer Kenny Rogers, but for various reasons, Chicago ended up recording it.
Musical Characteristics
"Hard To Say I'm Sorry" represents the quintessential sound of Chicago's heyday, blending a beautiful ballad with a majestic rock sound. Peter Cetera's smooth vocals and David Foster's rich orchestration harmonize perfectly, maximizing the song's emotional impact.
The Singer's Voice
Peter Cetera took the lead vocals on "Hard To Say I'm Sorry." As a key member who led Chicago's golden era, Cetera was beloved for his sweet voice and exceptional vocal ability. His delicate and smooth voice perfectly expresses the sentimental atmosphere of "Hard To Say I'm Sorry," further enhancing the song's charm.
Immense Popularity and Commercial Success
"Hard To Say I'm Sorry" was released as a single alongside the album on May 16, 1982, and immediately gained worldwide popularity.
- Billboard Hot 100 Chart No. 1 for Two Consecutive Weeks: It topped the US Billboard Hot 100 chart for two weeks, from September 11 to September 18, 1982, becoming Chicago's second No. 1 hit.
- Billboard Adult Contemporary Chart No. 1: It also reached No. 1 on the Billboard Adult Contemporary chart, receiving love from a wide range of age groups.
- Topping Charts Worldwide: It achieved No. 1 status not only in the US but also in Canada, Ireland, Italy, Switzerland, and more, establishing itself as a global hit.
- Gold Record Certification: It was certified Gold by the Recording Industry Association of America (RIAA) for selling over 500,000 copies.
- Grammy Award Nomination: It was nominated for 'Best Pop Vocal Performance by a Duo or Group' at the 25th Grammy Awards.
A Masterpiece Featured in Movies and Dramas
"Hard To Say I'm Sorry" was used as the theme song for the movie 'Summer Lovers,' which further boosted its popularity. The romantic atmosphere of the film and the song's emotional sentiment blended well, amplifying the movie's impact.
In addition, it has been featured in various works such as the movie '27 Dresses,' the drama 'Glee,' and 'The Last Man on Earth,' and continues to be loved.
A Timeless Classic
Despite being released over 40 years ago, "Hard To Say I'm Sorry" remains a beloved masterpiece. It is Chicago's signature song and a defining ballad of the 1980s, a classic of pop music that transcends generations.
In conclusion, "Hard To Say I'm Sorry" is a song that showcases the brilliance of Peter Cetera and David Foster, and it can be considered a masterpiece that embodies Chicago's musical prowess. The beautiful melody, the touching lyrics, and Peter Cetera's sweet voice combined to captivate music fans worldwide, and it remains an immortal masterpiece loved even after 40 years.
The "Get Away" Section
The latter half of "Hard To Say I'm Sorry" features a completely incongruous song called "Get Away," which seems almost like an appendix, awkwardly attached and seemingly out of place with the rest of the composition.
1. Reasons for the Creation of the "Get Away" Part
The "Get Away" part was co-written by Chicago's drummer Danny Seraphine and producer David Foster, and it was created separately from "Hard To Say I'm Sorry." There are several speculations and stories behind the addition of this part.
- Ensuring Album Diversity: At the time, Chicago was grappling with their identity as a rock band and their pursuit of pop success. While "Hard To Say I'm Sorry" is a beautiful ballad, a strong rock sound might have been needed to balance the overall album. "Get Away" likely served to address this concern for the band.
- David Foster's Experimental Spirit: David Foster was renowned for his innovative and groundbreaking approach to sound production. The "Get Away" part can be seen as a reflection of his experimental spirit. It likely contains his intention to create a unique effect by combining two different styles of music.
- Radio Airtime Constraints: At the time, it was common for radio stations to prefer songs that did not exceed 3 minutes. Since "Hard To Say I'm Sorry" was originally close to 5 minutes long, it needed to be shortened for broadcast. The "Get Away" part might have been added naturally during the process of shortening the song.
2. Reasons for Divided Opinions
Although the "Get Away" part has become a part of "Hard To Say I'm Sorry," it still remains a point of contention, with many people having divided opinions about it. The reasons for this are as follows:
- Contrasting Atmosphere: "Hard To Say I'm Sorry" is a sentimental and emotional ballad, while "Get Away" features a powerful and fast-paced rock sound. The two parts are completely different in musical style, atmosphere, and lyrical content, so some listeners may find it jarring or disruptive to the flow of the song.
- Lack of Connection with "Hard To Say I'm Sorry": The fact that the two parts do not connect naturally and feel like two separate songs forced together is another reason for the divided opinions. In particular, it is difficult to find a connection between the lyrical content of the two parts.
- Personal Preference: Evaluation of music is inherently subjective. Those who love the sentimental ballad sound of "Hard To Say I'm Sorry" may feel an aversion to the intense rock sound of the "Get Away" part. Conversely, those who enjoy rock music may consider the "Get Away" part as the song's highlight and appreciate it positively.
3. The Significance of the "Get Away" Part
Despite the divided opinions, the "Get Away" part also acts as an element that adds to the unique charm of "Hard To Say I'm Sorry."
- Unpredictable Progression: The "Get Away" part makes the song's progression unpredictable, providing a fresh surprise to listeners. The song, which flows as a gentle ballad, suddenly shifts to an intense rock sound, creating a dramatic twist.
- Heightened Emotion: The powerful sound of the "Get Away" part further intensifies the emotions of sadness and regret expressed in "Hard To Say I'm Sorry."
- Chicago's Musical Spectrum: The "Get Away" part demonstrates that Chicago is capable not only of ballads but also of rock music. Through this part, Chicago revealed their broad musical spectrum.
Conclusion
The "Get Away" part of "Hard To Say I'm Sorry" is a result of a complex interplay of the band's identity, the producer's experimental spirit, and the musical trends of the time. Although the contrasting atmosphere and sudden shift in the song lead to divided opinions, it also serves as a component that adds a unique charm and dramatic effect to the track.
Ultimately, the evaluation of the "Get Away" part may vary depending on individual musical preferences. What's important is that this part contributed to making "Hard To Say I'm Sorry" a more special and memorable song. This is precisely why the song continues to be loved and the "Get Away" part remains a topic of discussion even after 40 years.
But after listening to it over and over again, I eventually came to think that this song was perhaps too far ahead of its time. Only now can I reflect on the atmosphere and feel another kind of intensity from it. Although it's often omitted when heard on the radio, I now feel a sense of emptiness when it's not there. Since there are very few music videos on YouTube that include this part, the sound quality may not be great, but I encourage you to try and feel what the vibe might have been like.
シカゴの「Hard To Say I'm Sorry」- 名曲の誕生とその軌跡
誕生背景
「Hard To Say I'm Sorry」は、アメリカのロックバンド、シカゴが1982年に発表した曲です。バンドの13枚目のスタジオアルバムであり、ワーナー・ブラザーズ・レコードでの4枚目のアルバムである『Chicago 16』に収録されました。
この曲は、ベーシスト兼ボーカリストのピーター・セテラとアルバムプロデューサーのデビッド・フォスターが共作しました。元々はアメリカのカントリー歌手ケニー・ロジャースのために作られた曲でしたが、様々な事情でシカゴが歌うことになったと伝えられています。
音楽的特徴
「Hard To Say I'm Sorry」は、シカゴの全盛期のサウンドを代表する曲であり、美しいバラードと雄大なロックサウンドが融合した曲です。ピーター・セテラの優しい歌声とデビッド・フォスターの豊かなオーケストレーションが見事に調和し、切ない感情を最大限に引き出しています。
ボーカリストの声
「Hard To Say I'm Sorry」では、ピーター・セテラがリードボーカルを務めました。ピーター・セテラはシカゴの黄金期を支えた中心メンバーであり、甘い歌声と卓越した歌唱力で多くの人に愛されました。彼の繊細で優しい歌声は「Hard To Say I'm Sorry」の切ない雰囲気を完璧に表現し、曲の魅力を一層引き立てています。
圧倒的な人気と商業的成功
「Hard To Say I'm Sorry」は、1982年5月16日にアルバムと共にシングルとして発売されると、瞬く間に世界的な人気を博しました。
- ビルボードホット100チャートで2週連続1位: 1982年9月11日から9月18日までの2週間、アメリカのビルボードホット100チャートで1位を獲得し、シカゴにとって2曲目の1位獲得曲となりました。
- ビルボードアダルトコンテンポラリーチャート1位: ビルボードアダルトコンテンポラリーチャートでも1位を獲得し、幅広い年齢層から愛されました。
- 世界中のチャートを席巻: アメリカだけでなく、カナダ、アイルランド、イタリア、スイスなど、多くの国でチャート1位を記録し、世界的なヒット曲となりました。
- ゴールドレコード認定: アメリカレコード協会(RIAA)から50万枚以上の売上を認められ、ゴールドレコードに認定されました。
- グラミー賞ノミネート: 第25回グラミー賞で「最優秀ポップ・ボーカル・パフォーマンス(デュオ/グループ)」部門にノミネートされました。
映画やドラマに挿入された名曲
「Hard To Say I'm Sorry」は、映画『サマー・ラバーズ』の主題歌として使用され、さらに大きな人気を博しました。映画のロマンチックな雰囲気と曲の切ない感情がうまく調和し、映画の感動を高めました。
この他にも、映画『そんな彼なら捨てちゃえば?(27 Dresses)』、ドラマ『glee/グリー』、『The Last Man on Earth』など、様々な作品に挿入され、根強く愛され続けています。
長い間愛され続ける名曲
「Hard To Say I'm Sorry」は、発売から40年以上経った今でも、多くの人々に愛され続けている名曲です。シカゴの代表曲であり、1980年代を代表するバラード曲として、世代を超えて愛されるポップミュージックの名曲として位置づけられています。
結論として、「Hard To Say I'm Sorry」は、ピーター・セテラとデビッド・フォスターの才能が輝く曲であり、シカゴの音楽的力量を集大成した名曲と言えます。美しい旋律、切ない歌詞、そしてピーター・セテラの甘美な歌声が調和し、世界中の音楽ファンを魅了し、40年経った今でも愛され続ける不滅の名曲として残っています。
「Get Away」パートについて
「Hard To Say I'm Sorry」の後半には、「Get Away」という全く異質な曲が、まるで付録のようにくっついて展開されます。このパートは、本編とは全く調和せず、場違いな印象を与えます。
1. 「Get Away」パートが作られた理由
「Get Away」パートは、シカゴのドラマーであるダニー・セラフィンとプロデューサーのデビッド・フォスターが共作したもので、「Hard To Say I'm Sorry」とは別に作られた曲でした。このパートが追加された背景には、いくつかの推測と逸話があります。
- アルバムの多様性確保: 当時、シカゴはロックバンドとしてのアイデンティティとポップスでの成功の間で葛藤していました。「Hard To Say I'm Sorry」は美しいバラード曲ですが、アルバム全体のバランスを取るために、強烈なロックサウンドが必要だった可能性があります。「Get Away」は、このようなバンドの葛藤を解決する役割を果たしたと推測されます。
- デビッド・フォスターの実験精神: 当時、デビッド・フォスターは画期的で新しいサウンドを追求するプロデューサーとして有名でした。「Get Away」パートは、彼の実験精神が反映された結果と言えます。2つの異なるスタイルの曲を組み合わせ、独特の効果を生み出そうとした彼の意図が込められているのでしょう。
- 放送時間の制約: 当時、ラジオ放送では曲の長さが3分を超えないことが一般的でした。「Hard To Say I'm Sorry」は元々5分近い曲だったため、放送のためには曲を短くする必要がありました。「Get Away」パートは、曲の長さを短くする過程で自然に追加された可能性もあります。
2. 賛否両論が分かれる理由
「Get Away」パートは「Hard To Say I'm Sorry」の一部として定着しましたが、今でも多くの人々の間で賛否両論が分かれる部分です。その理由は以下の通りです。
- 異質な雰囲気: 「Hard To Say I'm Sorry」は切なく感傷的なバラード曲であるのに対し、「Get Away」は強烈で速いテンポのロックサウンドを持っています。2つのパートは音楽スタイル、雰囲気、歌詞の内容などが全く異なるため、一部のリスナーは違和感を感じたり、曲の流れを妨げると感じたりする可能性があります。
- 「Hard To Say I'm Sorry」との関連性不足: 2つのパートが自然に繋がらず、まるで別々の曲を無理やり繋ぎ合わせたような印象を与えることも、評価が分かれる理由の一つです。特に、歌詞の内容においても、2つのパート間の関連性を見出すことは困難です。
- 個人の好み: 音楽に対する評価は、主観的なものです。「Hard To Say I'm Sorry」の切ないバラードサウンドが好きな人は、「Get Away」パートの強烈なロックサウンドに拒否感を感じるかもしれません。逆に、ロック音楽が好きな人は、「Get Away」パートを曲のハイライトと考え、肯定的に評価する可能性があります。
3. 「Get Away」パートの意味
賛否両論があるにもかかわらず、「Get Away」パートは「Hard To Say I'm Sorry」の独特の魅力を高める要素としても作用しています。
- 予測不可能な展開: 「Get Away」パートは、曲の展開を予測不可能にし、リスナーに新鮮な衝撃を与えます。穏やかなバラードとして流れていた曲が、突然強烈なロックサウンドに変化し、劇的な展開を生み出します。
- 感情の高揚: 「Get Away」パートの強烈なサウンドは、「Hard To Say I'm Sorry」で表現された悲しみや後悔の感情をさらに激しく高揚させる役割を果たします。
- シカゴの音楽的スペクトル: 「Get Away」パートは、シカゴがバラードだけでなくロック音楽にも長けていることを示す証拠です。このパートを通じて、シカゴは自分たちの幅広い音楽的スペクトルを明らかにしました。
結論
「Hard To Say I'm Sorry」の「Get Away」パートは、バンドのアイデンティティ、プロデューサーの実験精神、当時の音楽的トレンドなどが複合的に作用した結果生まれたものです。異質な雰囲気と突然の展開によって評価は分かれますが、曲に独特の魅力と劇的な効果を加える要素としても作用しています。
結局のところ、「Get Away」パートに対する評価は、個人の音楽的嗜好によって異なるでしょう。重要なのは、このパートが「Hard To Say I'm Sorry」をより特別で記憶に残る曲にするのに貢献したということです。40年経った今でもこの曲が愛され、「Get Away」パートが未だに話題になる理由は、まさにここにあるのです。
しかし、何度も繰り返し聴いているうちに、最終的には、この曲は時代を先取りしすぎていたのかなと思うようになりました。今になって、ようやく当時の雰囲気を感じ、そこからまた違った強烈さを感じることができるのです。ラジオで聴くときは、ほとんど省略されることが多いのですが、今ではそれがないと寂しく感じます。YouTubeにはこのパートが入ったミュージックビデオがほとんどなく、音質は良くありませんが、当時の雰囲気をぜひ感じてみてください。
Chicago - Hard To Say I'm Sorry / Get Away
(Verse 1)
Everybody needs a little time away 誰にだって少しは離れて過ごす時間が必要なんだ I heard her say 彼女がそう言ったのが聞こえた From each other お互いに Even lovers need a holiday 恋人同士だって時には休みが必要さ Far away 遠く離れて From each other お互いに
(Chorus)
Hold me now 今、僕を抱きしめて It's hard for me to say I'm sorry ごめんと言うのは僕には難しいんだ I just want you to stay ただ君にいてほしいだけなんだ
(Verse 2)
After all that we've been through 僕たちが共に過ごした全ての日々の後 I will make it up to you 君につぐなうよ I promise to 約束する And after all that's been said and done そして全てのことが語られ終わった後も You're just the part of me I can't let go 君は僕の一部、手放すことなんてできない
(Chorus)
Hold me now 今、僕を抱きしめて It's hard for me to say I'm sorry ごめんと言うのは僕には難しいんだ I just want you to stay ただ君にいてほしいだけなんだ
(Bridge)
And after all that we've been through 僕たちが共に過ごした全ての日々の後 I will make it up to you 君につぐなうよ I promise to 約束する And after all that's been said and done そして全てのことが語られ終わった後も You're just the part of me I can't let go 君は僕の一部、手放すことなんてできない
(Guitar solo)
(Chorus)
Hold me now 今、僕を抱きしめて It's hard for me to say I'm sorry ごめんと言うのは僕には難しいんだ I just want you to stay ただ君にいてほしいだけなんだ
(Outro - Hard to Say I'm Sorry)
Ooh, I just want you to know ああ、ただ君に知ってほしいだけ Ooh, I just want you to stay, oh ああ、ただ君にいてほしいだけ、ああ Hold me now (I really want to tell you I'm sorry) 今、僕を抱きしめて (本当に君に謝りたいんだ) It's hard for me to say I'm sorry (I could never let you go) ごめんと言うのは僕には難しいんだ (君を手放すなんてできない) I just want you to stay (After all that we've been through) ただ君にいてほしいだけ (僕たちが共に過ごした全ての日々の後) Ooh, I just want you to know (I will make it up to you) ああ、ただ君に知ってほしいだけ (君につぐなうよ) It's hard for me to say I'm sorry (I promise to) ごめんと言うのは僕には難しいんだ (約束する) I just want you to stay ただ君にいてほしいだけ You're just a part of me I can't let go 君は僕の一部、手放すことなんてできない It's hard for me to say I'm sorry ごめんと言うのは僕には難しいんだ I just want you to stay ただ君にいてほしいだけ Ooh, I just want you to know ああ、ただ君に知ってほしいだけ
(Get Away)
When we get there そこに着いたら gonna jump in the air 空に飛び上がるんだ No one'll see us 誰にも見られない 'cause there's nobody there なぜならそこには誰もいないから After all, you know we really don't care 結局、僕たちは本当に気にしないんだ Hold on, I'm gonna take you there つかまって、僕が君をそこに連れて行くから
'이야기' 카테고리의 다른 글
007 시리즈 주제가 TOP 24: 역대 가장 인기 있는 제임스 본드 OST는? (1) | 2025.01.29 |
---|---|
We're All Alone - 리타 쿨리지: 명곡 이야기 & 비하인드 (3) | 2025.01.29 |
북한 미사일 도발과 사드: 한국 안보를 위한 최선의 선택은? (4) | 2025.01.27 |
법원의 윤석열 구속 연장 기각 그리고 검찰의 구속 기소 (3) | 2025.01.26 |
섹스, 건강에 좋을까? 운동효과는? 만족스런 성생활이란... (0) | 2025.01.26 |
항암효과 마늘, 인삼 제대로 알고 먹자! 효능, 부작용, 섭취법 총정리! (9) | 2025.01.25 |
혈관 건강 지키는 핵심 비결! 혈관 막힘 예방하는 황금 습관, 음식부터 생활 습관까지 (3) | 2025.01.24 |